Chaotyczna sytuacja związana m.in. z pandemią COVID sprawia, że ceny benzyny i diesla na stacjach benzynowych będą według prognoz drastycznie iść w górę. Obecnie ceny nie są najwyższe w historii, ale ten rodzaj paliwa, choć najpopularniejszy, do najtańszych nigdy nie należał. Do tego dochodzi większa świadomość dotycząca środowiska, ekologii i jakości powietrza w miastach. W przypadku mobilnych myjek ciśnieniowych i ich kotłów grzewczych wykorzystuje się głównie te dwa paliwa. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że istnieje jeszcze alternatywne paliwo, które jest bardziej ekonomicznie od wyżej wymienionych. Chodzi o sprężony gaz ziemny, nazywany popularnie w Polsce „gazem ziemnym”, który choć mało popularny u nas, bardzo często wykorzystywany jest w Europie Zachodniej. Trend ten przechodzi powoli do Polski. Dlatego DiBO postanowiło wyjść naprzeciw trendom i stworzyć zupełnie nową przyczepę JMB-M, którą jest myjka ciśnieniowa na gaz CNG.

Co to jest CNG?

CNG to sprężony gaz ziemny, nazywany także, naturalnym gazem ziemnym (od ang. Compressed Natural Gas) składający się w 98% z metanu, który zostaje sprężony do 20-25 MPa (megapaskali). Występujący w naturze (wydziela go m.in. każdy człowiek i zwierzę), który obecnie jest wykorzystywany do napędzania silników spalania wewnętrznego, zarówno tych z zapłonem iskrowym, jak również samoczynnym.

Znak drogowy oznaczający stację paliw CNG

Mobilna DiBO JMB-MG+ zasilana sprężonym gazem ziemnym

DiBO JMB-MG+ to myjka wysokociśnieniowa na przyczepie, która jest całkowicie zasilana gazem CNG. Przyczepa ciśnieniowa jest wyposażona w chłodzony wodą silnik Kubota zasilany gazem CNG z ECU sterowanym przez CAN BUS, który precyzyjnie zarządza wszystkimi parametrami silnika pod kontrolą jednostki sterującej DiBO. Silnik posiada również system odzysku ciepła, dzięki któremu woda w zbiorniku jest częściowo podgrzewana.

Myjka DiBO JMB-MG+ zasilana sprężonym gazem ziemnym CNG

DiBO JMB-MG+ posiada zalety wszystkich przyczep z serii JMB-M do których możemy zaliczyć świetny design, wytrzymałą obudowę zapewniającą mniejszy opór powietrza i ochronę podzespołów, zabudowany zbiornik na wodę o pojemności 450 litrów czy prostą obsługę za pośrednictwem cyfrowego panelu. Różnice wynikające z faktu, że jest to myjka ciśnieniowa na gaz to oczywiście zabudowany zbiornik CNG z regulacją ciśnienia gazu oraz specjalnie przystosowany do tego typu paliwa kocioł GreenBoiler 70 kW. Zapewnia to mniejsze koszty utrzymania, wolniejszą eksploatację, mniejszą emisję spalin (o 95%) i niższą temperaturę na kominie. Ekologiczne i przyjazne środowisku gdyż emisja tlenków azotu (NOX) zostaje zmniejszona o 45%, a emisja dwutlenku węgla (CO2) o 55%. Dłuższa żywotność w takiej konfiguracji sprawia, że myjka ciśnieniowa na gaz CNG staje się opcją wartą rozważenia. Obecnie JMB-MG+ posiada ciśnienie robocze na poziomie 350 bar i przepływ wody 18 litrów na minutę. Od marca 2021 roku rusza seryjna produkcja tych modeli, więc możemy spodziewać się modeli ze zróżnicowanymi konfiguracjami, działającymi zapewne nawet w zakresie 500 bar.

Zalety stosowania gazu CNG w myjce ciśnieniowej

CNG posiada same zalety jako paliwo do myjki ciśnieniowej. Posiada najwyższą liczbę oktanową wśród wszystkich paliw silnikowych (110-130) i tym samym zapewnia odporność na spalanie stukowe. Trzeba także napisać o znacznie korzystniejszym bilansie energetycznym od oleju napędowego czy benzyna bezołowiowa. Myjka zasilana metanem powinna pracować z tą samą wydajnością na 1 kilogramie CNG dłużej niż myjka na 1 litrze benzyny czy ropy. Jak już wspomnieliśmy CNG jest bardziej ekologiczny, zawierając w sobie bardzo mało węgla, co skutkuje bardzo małą zawartością dwutlenku węgla w spalinach, a w przeciwieństwie do dieslów, myjki na CNG nie wydzielają sadzy.

Zagrożenie wybuchem

Często pojawiająca się wątpliwość przy wszelkiej maści gazach. Jednak zagrożenie wybuchem w przypadku gazu CNG jest bardzo małe przez wzgląd na jego wysoką temperaturę samozapłonu, która wynosi 650oC. Istotny jest również fakt, że w przypadku wycieku natychmiast się rozprasza. Gwarantuje to tym samym możliwość wjazdu na parkingi podziemne i inne przestrzenie zamknięte, co w przypadku wielu zleceń na mycie ciśnieniowe jest istotne. Zakaz dotyczy natomiast pojazdów na LPG, które bardzo często są pozbawione takiego przywileju.

Jaka jest cena CNG?

Cena CNG na ten moment wynosi średnio 2,9 złotych za metr sześcienny. To niewiele więcej niż średnia cena LPG, który wynosi 2,7 złotych za litr. Możemy również zmniejszyć cenę za litr CNG, budując (np. na swojej działce przy domu) własną stację CNG. Budowa takiej stacji to koszt około 16 tysięcy złotych, jednak doliczając to do kosztu zakupu myjki, uzyskamy paliwo CNG, które będzie nas kosztować 2 złote za metr sześcienny. Taka inwestycja i niezależność, potrafi się zwrócić w bardzo szybkim czasie.

Zainteresowany DiBO JMB-MG+? Napisz do nas by otrzymać więcej informacji!